De praktijk waar de mens centraal staat!

Mindfulness

Mindfulness wordt gedefinieerd als:
‘aandachttraining’ – ‘in het hier-en-nu aanwezig zijn’ – ‘opmerkzaamheid zonder oordelen’ – ‘acceptatie van dat wat er is’
Een mindfulnessbehandeling is geen garantie op dit resultaat; je kunt iets heel anders bereiken dan waarvoor je het bent gaan doen. Het gaat om het oefenen in waarnemen, aandacht geven, niet-oordelen.

Even de resultaten op een rij die uit onderzoek naar voren komen:

  • Stress neemt af en je kunt beter omgaan met stresserende gebeurtenissen
  • Meer rust ervaren en minder piekeren
  • Je concentratie en het prestatievermogen verbeteren
  • Je kan je beter ontspannen
  • Er ontstaat een positiever beeld van jezelf en de omgeving
  • Er vindt een verschuiving in de hersenactiviteit plaats naar de linker frontale cortex (goed voor een positieve gemoedstoestand en minder angst)
  • Klachten als slapeloosheid, angst en depressieve gevoelens nemen af
  • Mensen die vaker dan 3 x een depressie hebben gehad, hebben na een mindfulnesstraining 50 % minder kans op terugval in een depressie

Even de resultaten op een rij die uit onderzoek naar voren komen:

  • Stress neemt af en je kunt beter omgaan met stresserende gebeurtenissen
  • Meer rust ervaren en minder piekeren
  • Je concentratie en het prestatievermogen verbeteren
  • Je kan je beter ontspannen
  • Er ontstaat een positiever beeld van jezelf en de omgeving
  • Er vindt een verschuiving in de hersenactiviteit plaats naar de linker frontale cortex (goed voor een positieve gemoedstoestand en minder angst)
  • Klachten als slapeloosheid, angst en depressieve gevoelens nemen af
  • Mensen die vaker dan 3 x een depressie hebben gehad, hebben na een mindfulnesstraining 50 % minder kans op terugval in een depressie