De praktijk waar de mens centraal staat!

Spanning / Psychosomatische klachten

Als spanning of emotie een rol spelen bij uw klachten, biedt psychosomatische fysiotherapie uitkomst. Bij deze therapie is er aandacht voor zowel de emotionele, gevoelsmatige kant van een klacht (psyche) als de lichamelijke (somatische), en hoe beide elkaar beïnvloeden.

zit de pijn tussen uw oren?

Nee, de pijn zit niet tussen uw oren. Hoe werkt het dan wel?

• Van pijn neemt de (spier)spanning toe. Als u pijn heeft, levert dat veel spanning op. Het geeft spanning op en om de plek waar u pijn heeft. Het kan ook beïnvloeden hoe u zich voelt en wat u bijvoorbeeld wel en niet kan doen.
  • Door (spier)spanning ontstaat er druk, slechtere beweging, de doorbloeding wordt slechter en er kan pijn ontstaan. Er zijn veel dingen die (spier)spanning opleveren, bijvoorbeeld: pijn, uw houding, overbelasting, uw werk maar ook emoties, gedachten, uw omgeving, gebeurtenissen.

Zo is de cirkel rond. Dit kan er voor zorgen dat uw klachten niet meer over gaan of zelfs erger worden. Psychosomatische fysiotherapie helpt u om deze cirkel te doorbreken. We werken zowel aan de pijn als aan de (spier)spanning.

zit de pijn tussen uw oren?

Nee, de pijn zit niet tussen uw oren. Hoe werkt het dan wel?

Maak een afspraak bij ons

Ondersteunt bij

• Lichamelijke klachten die (ondanks behandeling) niet overgaan of elke keer terugkomen, bijvoorbeeld rugklachten, nekpijn en rsi (kans)
  • Klachten van de ingewanden
  • Al die lichamelijke klachten waarvan de huisarts zegt dat het spanning of psychisch is
  • Klachten waarbij spanning een rol speelt. Dit kan zowel lichamelijke als gevoelsmatige spanning zijn
  • Onverklaarde klachten en vermoeidheid
  • Emotionele klachten
  • Overspanning en burnout
  • Hyperventilatie en angst
  • Stress, spanning en de emotionele gevolgen van ziekte of klachten
  • Als u weinig of juist teveel voelt
  • Tinnitis (oorsuizen)

behandeltechnieken

Er kan gebruik gemaakt worden van veel verschillende technieken. Welke dat in uw behandeling zijn, is afhankelijk van wat bij u en uw klachten past. Voorbeelden zijn: mindfulness, lichaamsbewustwording, gesprekstherapie, ademhaling- en ontspanningsoefeningen, massage, coaching, en stressmanagement. U leert op een andere manier omgaan met uzelf en uw klachten, waardoor u minder of geen last meer heeft.